torsdag 4. august 2016

SKOLEBOLLER

Jeg har skrevet det før - jeg er ikke så god på å ta vare på oppskrifter. Så da er det veldig greit å ha de liggende på bloggen! Her er min oppskrift på glutenfri bolledeig, som også kan brukes til skoleboller! Nydelige når de er ferske og varme, så de bør helst spises opp fort. :) Eller varmes opp før de serveres.

GLUTENFRIE BOLLER

275 gram margarin 
6 dl melk 
1 pk fersk gjær  
1 ss fiberhusk 
1 egg 
650 gram rød semper+ en pakke Toro fin kakemiks 
150 gram sukker + 1 ts sirup 
1 ts bakepulver
Smelt smøret og ha i melk, varm til 37 grader, smuldre gjæren i en bolle og tilsett melk/smør-blandingen. Rør til gjæren er oppløst. Ha i sukker, sirup og fiberhusk. La svelle i 10 min. Tilsett egget og melet + bakepulver og la maskinen gå i 5-10 min. Nå skal du ha en passe fast deig, la den evt være litt løsere ved å holde av litt av melet. (Jeg holdt igjen noe av melet, så deigen ikke ble for fast.)

Heves til dobbel str. i ca 30-50 min. Form bollene med hendene uten å kna for mye. Bollene blir litt klissete, men da blir de ekstra luftige og fine når de er ferdige! Heves i 30 min., pensle m/egg.

Alt etterheves i minst 30 minutter, og stekes på 200 grader i 10-12 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar - da blir jeg veldig glad! ♥ Hilsen Kikki